Кожного дня в Україні з’являється 10−20 зарядних станцій

17.01.2020

Марина Китіна, експерт транспортних інновацій в Офісі реформ при МІУ

МАРИНА КИТІНА

Як розвивається електромобільна екосистема в Україні Audi

За 8 місяців 2019 року українці придбали 4791 електромобіль — це у півтора рази більше, ніж за аналогічний період минулого року.

А ще на початку року в Україні було зареєстровано 11 217 авто. Розвивається і зарядна інфраструктура. Якщо ще кілька років тому поїздка із Одеси до Києва на електрокарі тривала близько 10 годин, сьогодні цю ж відстань можна подолати на Audi e-tron за такий же час, як і на звичайному автомобілі, роблячи одну-дві 15-хвилинні перерви на підзарядку та каву.

Два роки тому Марина Китіна придбала вживаний електромобіль та вирішила самостійно проїхати ним із Одеси до Києва. Ця пригода так її захопила, що вона почала популяризувати електромобільність в Україні. Зараз Марина Китіна працює експертом транспортних інновацій в Офісі реформ при МІУ. Вона розповіла про те, як розвивається електромобільна екосистема в Україні, що стримує і що мотивує українців купувати електрокари, а також про основні тенденції на ринку.

— Марино, розкажіть більше про досвід популяризації електромобільності в Україні
— Після моєї першої поїздки з одеського порту до Києва я опублікувала в соцмережах відео, яке набрало дуже багато переглядів і до мене почали додаватися люди, які також цікавилися електромобілями. Так я познайомилася з однодумцями і ми почали створювати електромобільну спільноту. Ми організовували багато різноманітних масових заходів. Два роки тому ми проїхали 4 тис. км на трьох електрокарах по всій Україні за тиждень.
— Де заряджалися під час подорожі і наскільки це було зручно?
— Ми намагалися користуватися лише швидкісними зарядками, але, звичайно, вони не завжди були на маршруті. Планували перекуси та відпочинок, коли доводилося користуватися повільними зарядками. Двічі ми навіть зупинялися на нічліг у готелі, заряджаючи авто від розетки. Нам ніколи не відмовляли.

МАРИНА КИТІНА

За цей час кількість і якість електрозарядок значно збільшилася, тому на подібну подорож зараз вистачило б два дні. Головні автомагістралі покриті якісними швидкісними зарядками. Торік з’явилася мережа швидкісних зарядок YASNO, яка охоплює напрямки до Львова, Одеси та Полтави. Також є зарядні станції інших компаній.

— Теза про те, що електромобіль — це міська машина, не призначена для далеких подорожей, бо вона повільно заряджається і мало проїжджає на одному заряді батареї, вже не актуальна?
— Мій автомобіль має батарею на 24 кВт, якої вистачає орієнтовно на 120 км. Я можу заряджати авто раз на 4 дні, якщо їздити лише з дому на роботу. Якщо я йду у супермаркет і проводжу там кілька годин — ставлю авто на повільну зарядку. Якщо часу немає – використовую швидкісну і можу за 15−20 хвилин зарядити автомобіль до 80%. Цього вистачить на три дні, але швидкісні зарядки у півтора-два рази дорожчі, ніж повільні. Зараз дуже розвинена міська інфраструктура, тому зарядні станції можна зустріти біля будь-якого закладу. Я заряджаю машину коли відвідую спортклуб, тому в мене немає потреби ставити на швидкісну зарядку. Додаток у телефоні сповіщає, коли машина заряджена. На в’їзді до мого будинку є одна зарядна станція. Щоправда, вона повільна, але в разі чого можна залишити машину навіть на ніч. Хоча я ще жодного разу нею не користувалася.

— Як забудовники враховують інтереси власників електромобілів при плануванні житла і як цьому сприяють внесені у липні зміни до законодавства щодо зарядної інфраструктури?
— Ці зміни ухвалили насамперед тому, що дуже часто автомобілі з двигунами внутрішнього згоряння блокують паркомісця, призначені для електромобілів і коли ти бачиш у додатку, що конектор вільний — це місце може бути зайняте автомобілем з ДВЗ. Закон мав допомогти власникам електромобілів. Можна викликати поліцію, якщо власник авто з ДВЗ не хоче звільняти місце для зарядки. Це так само, як зі штрафами за паркування на місцях для інвалідів.

Ми маємо близько 15 тисяч електромобілів і приблизно 4 тисячі зарядних станцій. Масових черг біля них наразі немає. Зарядна інфраструктура розвивається симетрично до попиту на електромобілі. Кожного дня в Україні встановлюється 10−20 станцій. У місті в радіусі кілометра завжди можна знайти зарядну станцію. У селах можна брати з собою зарядний пристрій, який йде у комплекті до авто та підзарядитися будь-де.

МАРИНА КИТІНА

— Якщо порівнювати зарядну інфраструктуру в Україні та інших європейських країнах, то наскільки ми відстаємо?
— Ми настільки йдемо попереду, що європейці дивуються, як так швидко може розвиватися ринок. До нас навіть звертаються з проханням поділитися досвідом. Україна належить до трійки лідерів у відсотковому відношенні за рівнем зростання кількості електромобілів та кількості зарядних станцій. Звичайно, ми беремо приклад з Норвегії. Для нас це столиця електромобільності. Це перша європейська країна, яка довела, що можна настільки швидко пересісти на електромобілі. Інша країна — це США.
— Що людей мотивує купувати електромобілі?
— В першу чергу — це, звичайно, економія. Їздити на електрокарі в десятки разів дешевше, ніж на звичайному автомобілі. Друга позиція, яка мотивує людей — не купувати пальне у наших «сусідів». Витрачати гроші на підтримку іншої держави трохи не розумно. А оскільки у нас війна, то це також змушує людей задумуватися, що потрібно купувати та користуватися українським продуктом. Найбільше Audi e-tron вразив своїм агресивним і дуже сучасним зовнішнім виглядом.
Другий пункт — це комфорт. Він колосальний.
По-третє — екологічність. У Києві дуже забруднене повітря, тому люди, які думають про своє здоров’я та здоров’я майбутніх поколінь — купують електромобілі. Коли ти показуєш, що тобі не байдуже, що буде з твоєю планетою, — а це стосується і сортування сміття, і відмови від поліетиленових пакетів, і переходу на електромобілі, — це дуже драйвово і люди можуть з гордістю сказати, що вони дбають про оточення.
Четверте — це інноваційність. Цим найчастіше керується молодь, бо електромобіль — це прикольно. Це стає трендом і це дуже добре, бо коли є «хайп», то його дуже швидко переймає молоде покоління.

— Наскільки дешевше для Вас обходиться утримання електромобіля?
— В мене до 2017 року була бензинова машина і при ціні 27−27 грн за літр пального я витрачала близько 5 тис. грн на місяць. Зараз я навіть не знаю, скільки коштує бензин, а 5 тис. грн мені вистачить більше, ніж на півроку, бо якщо заряджатися вдома — виходить близько 30 грн на 100 км.

МАРИНА КИТІНА

Інший важливий момент — електромобіль майже не потребує заміни мастил та значно простіший в обслуговуванні, бо там небагато деталей, і з ним доводиться заїжджати на станцію технічного обслуговування значно рідше.

— Є така думка, що електромобілі настільки дорогі, що економія на заправці та обслуговуванні нівелюється…
— Більшість українців купують вживані електромобілі. Я не є винятком, бо купувала електромобіль у США. Але тенденція до електромобільності настільки зросла, що ціни на такі машини наближаються до машин із ДВЗ. Наприклад, в Україні на Audi e-tron найвигідніша ціна в світі – від 64.990 Євро.

— Кажуть, що батарея в електромобілях швидко втрачає свій ресурс
— З власного досвіду користування електромобілем скажу, що втрата об’єму батареї за понад два роки — 3%. Це майже нічого. Взимку батарея розряджається швидше через додаткові витрати електроенергії на обігрів. Це близько 20% запасу ходу електромобіля. Взимку можна вмикати обігрів тоді, коли автомобіль заряджається, а під час руху — лише підтримувати цю температуру в салоні. Так можна зберігати більше енергії.

— Попри те, що ринок електромобілів в Україні розвивається дуже швидко, їх кількість, порівняно з автомобілями з ДВЗ, не така велика. Чи можемо ми очікувати бум електромобілів у найближчі 3−5 років?
— Раніше багатьох стримував невеликий запас ходу електромобіля. Люди, які живуть у багатоповерхівках, не розуміли, де вони зможуть заряджатися. Зараз цієї проблеми взагалі немає.

 

Ми із однодумцями з електроспільноті вважаємо, що незабаром у нас буде не 18 тис. електромобілів, а 100 тис. Головне — розуміти, як їх заряджати. Тому ми зараз і працюємо в міністерствах. Законодавча влада, яка вже приділяє цьому багато часу, розуміє, що потрібно розвивати зарядну інфраструктуру, створювати хаби, швидкісні зарядки. Дивитися навіть не у бік 50-кВт зарядок, а 120-кВт. Це питання найближчих років.

— Що вас найбільше вразило в Audi e-tron?
— Найбільше вразив сам автомобіль, своїм агресивним і дуже сучасним зовнішнім виглядом. Другий пункт — це комфорт. Він колосальний. Я робила огляди і тест-драйви дуже багатьох електричних автомобілів і Audi e-tron лідирує в моєму списку. За розмірами його порівняти з Q5 та Q7, він дуже місткий, особливо багажник, а якщо скласти задні сидіння, то можна перевезти квартиру за один раз, що вражає і робить e-tron дуже комфортною машиною для дальніх поїздок.
— Як працює система рекуперації?
— Рекуперація працює добре не тільки у місті, а й на шоссе. Мені дуже сподобалися підрульові пелюстки, завдяки ним можна зберігати більше енергії, ніж завдяки гальмам. Це дозволяє рідше міняти гальмівні колодки. Автоматична рекуперація використовує радар спереду автомобіля і самостійно гальмує авто, коли ви наближаєтесь до інших учасників руху. Так можна пересуватись по місту у доволі економному режимі.

— Як ви заряджали Audi e-tron? 
— З зарядками не було особливо ніяких проблем. Мені вистачило запасу ходу орієнтовно на 320 км, але враховуючи, що це машина для тест-драйвів, підозрюю, що вона може проїхати більше, якщо буде один власник. Я шалено хотіла б змінити свою машину на Audi e-tron, тому що авто дійсно вразило і дуже припало до душі. Чекаю з нетерпінням, коли з’явиться така можливість.

За матеріалами nv.ua

З питань співпраці - надсилайте ваші пропозиції на info@aelita.ua
З питань покупки авто, запчастин, сервісного обслуговування, вартості та поставок - звертайтеся в автоцентр АЕЛІТА
Copyright 2024 © aelita.ua